قایقرانی کردن نمایش داستان فیلم کوتاه

قایقرانی کردن: نمایش داستان فیلم کوتاه تینا پاکروان اخبار فرهنگی و هنری

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری تکرار جومونگ و یوسف را پخش کنید، پدر&quot، می شودکسی ازطبقه چندم بیفتد وفقط دستش بشکند؟! ، به جای سریال&quot

به گزارش روزنامه جوان، «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیق و تهیه کنندگی حامد عنقا بروزترین سریال سیماست که تقریبا یک هفته ایست از قاب تلویزیون بر سفره مخاطبین نشس

تکرار جومونگ و یوسف را پخش کنید، پدر&quot، می شودکسی ازطبقه چندم بیفتد وفقط دستش بشکند؟! ، به جای سریال&quot

به جای سریال"پدر"تکرار جومونگ و یوسف را پخش کنید/می شودکسی ازطبقه چندم بیفتد وفقط دستش بشکند؟!

عبارات مهم : سریال

به گزارش روزنامه جوان، «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیق و تهیه کنندگی حامد عنقا بروزترین سریال سیماست که تقریبا یک هفته ایست از قاب تلویزیون بر سفره مخاطبین نشسته هست. ژانر فیلم ظاهرا «خانوادگی» است ولی چند قسمتی از فیلم نگذشته مشخص شد خانوادگی نه، «فراتخیلی» است!

از صحنه ی پریدن شخصیت مهم داستان، حامد، از طبقه سوم ساختمان که تنها منجر به شکست دست او شد(!) که بگذاریم، این سریال صحنه های بسیاری دارد که نه در واقعیت قابل تحقق است و نه در باور کسی می گنجد!

به عنوان نمونه در قسمت های اخیر نقش اول زن سریال، لیلا، که عاشق حامد شده است است در نخستین برخورد با پدر حامد چنان به التماس جهت پذیرفتن درخواست ازدواج با حامد افتاده بود که گویی دختر ایرانی هیچ عزت و منزلتی نداشته و حاضر است جهت بدست آوردن عشقش ملتمسانه به پای پدر شوهر خود بیفتد و در نخستین دیدار با اشک و زاری و گریه به او بگوید سه شب است از منزل فرار کرده و حاضر است جهت بدست آوردن پسر او هر کاری انجام دهد!

مشغول به کار شدن حامد، با پدری میلیاردر و خیر، در کارواش و دعوای او و پرداخت چکی صد میلیونی جهت کسب رضایت شاکیان نیز از دیگر سکانس های فراتخیلی این سریال بود که اعتراضات زیادی را به همراه داشت.

شاید در دفاع از فیلم گفته شود هر کدام از این موارد، مصداق های عینی و واقعی نیز در جامعه دارد و حتی برگرفته از زندگی حقیقی نویسنده است.

حتی اگر این استدلال را بپذیریم و یا آنکه کارگردان اعلام کند، فیلم کاملا زائده ی تخیل وی است باز هم نمی توان بر نقدی که بیان شد خط کشید آیا که باور پذیر ساختن قصه و حوادثی که در جریان فیلم بر شخصیت ها می گذرد هنری است که توقع می رود فیلم نامه نویسی که جهت چندین میلیون مخاطب دست به قلم شده است هست، آن را رعایت کند، که متاسفانه احساس می شود در نوشتن این سریال عرقی جهت این هنر ریخته نشده است!

اگر نگاهی به فیلم های تخیلی هالیوود، همچون ترمیناتور، چهار شگفت انگیز و امثالهم بیندازیم، با وجود اینکه بسیاری از صحنه های تصویر شده است در آن ها هیچ گاه نمونه حقیقی و واقعی حتی در خواب هم نخواهند داشت ولی چنان باورپذیرند که بعد از دیدن فیلم مخاطب تلاش می کند ادای آن ها را در بیاورد و صحنه ها را شخصا بازآفرینی کند.

برداشتی آشکار از سینمایی «دلشکسته»
علاوه بر مواردی که در اوج ذکر شده است کپی برداری ایده این سریال از فیلم سینمایی «دلشکسته» نیز از جمله انتقاداتی است که به وسیله مخاطبین به کرات بیان می شود.

«دل شکسته» فیلم سینمایی به کارگردانی و نویسندگی علی روئین تن است که در سال ۱۳۸۶ ساخته شد. این فیلم نیز همانند «پدر» داستان دلبستگی دو جوان با نحوه فکر متفاوت و از دو خانواده متفاوت است که به اجبار استاد مجبور به ارائه آخر نامه ای یکسان می شوند و از این طریق به یکدیگر دلبسته می شوند.

فریاد بازدیدکنندگان اینترنت بر سر کارگردان
ضعف های فیلم نامه این سریال و الگوبرداری آن از فیلم «دلشکسته» صدای بازدیدکنندگان اینترنت را نیز در آورده و در روزهای اخیر بعد از به نمایش درآمدن سریال علاوه بر داب اسمش هایی که بر اساس صحنه های این سریال ساخته شد، در توئیتر نیز توئیت های بسیاری در این خصوص منتشر گردید.

جذب یا فراری دادن مردم؟!
متاسفانه اشتغال تلویزیون به ساخت اینگونه فیلم ها و سریال ها حکایت از آن دارد که صداوسیما شناختی از تغییرات ذائقه و سلیقه مخاطبین نداشته و کماکان در فضای دهه ی ۶۰ و ۷۰ سیر می کند!

بدین ترتیب باید ملتمسانه همچون زیرنویس های شبکه آی فیلم از تلویزیون خواست اگر تصمیم دارد این روند را ادامه دهد و تحولی ایجاد نکند همان بهتر که باز هم سریال جمونگ و یوسف پیامبر را نشان دهد و از ساخت فیلم های تازه خودداری کند و خاموش بماند آیا که این نحوه از فعالیت نه تنها موجب جذب کسانی که به کلی تماشای سیمای ملی را کنار گذاشته اند نمی شود بلکه آن ها را در تصمیم خود مصمم کرده و بازار ماهواره فروش ها را نیز داغ می کند!

واژه های کلیدی: سریال | مخاطب | سینمایی | تلویزیون | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz